Referat fra Norsk Barnesmerteforenings vårseminar 9. mai

Mandag 9. mai gikk årets vårkonferanse av stabelen på Lovisenberg. Det var nær 100 deltagere og god stemning. Fint vær ute og en strålende engasjert gjeng inne.

Dagen startet med professor dr.med Per Brodal for UiO som holdt en interessant forelesning om nervesystemet og hvordan en hjerne påvirkes under utvikling. Han vektla at barnehjernen ikke er en liten voksnehjerne. Hjernen utvikler seg etter et bestemt tidsskjema. Hvis utviklingen forsinkes eller forstyrres, så vil man få misdannelser, funksjonsnedsettelser eller feilutvikling. Fra å være veldig uspesifisert blir hjernen mer og mer spesifisert og får mer spesifikke oppgavenettverk. Et slikt oppgavenettverk er f.eks alarmsystemet som skal fange opp og forstå signaler. Dette alarmsystemet er veldig spesifikt hos voksne, men er uspesifikt hos barn.

Etter en fengslende forelesning fra Per Brodal, fortsatte professor og overlege Kristian Sommerfelt ved HUS/UiB med tema hodepine hos barn og unge. Sommerfelt er en morsom og kunnskapsrik mann, og holdt et fyrverkeri av en forelesning med både mye humor og mye alvor. Han ga oss mange teknikker som man kan bruke i samtale med barn og unge, for å få en god symptombeskrivelse selv fra små barn.

Deretter fortsatte farmasøyt Ingrid Grønlie fra Nasjonalt kompetansesentenettverk for legemidler til barn, som ga informasjon om arbeidet med nye rettningslinjer for prosedyrerelaterte smerter hos barn, og om bakgrunnen for oppbyggingen av et nasjonalt kompetansenettverk. Hun sa at det er en mangel på evidens for bruk av en rekke legemidler hos barn, og at det er behov for å samle kompetansen og lage gode veiledere.

Sykepleier og stipendiat Randi Dovland ved sykehuset i Telemark, mottok i 2015 stipend fra norsk barnesmerteforening, og holdt et innlegg om hva pengene var brukt til. Hun er med i et forskningsnettverk som forsker på smerter hos de minste barna, og har jobbet med en oversettelse av PIPP, et kartleggingsverktøy for å måle smerter hos nyfødte.

Etter en deilig lunsj, og en pause i solen for mange, så informerte styreleder i Norsk Barnesmerteforening, Kari Sørensen, litt om styrets arbeid det siste året. Hun oppfordret til bruk av hjemmesiden og facebooksiden vår. Hun annonserte også at fysioterapeut Lars Skogvold tildeles 4000 kr fra Norsk Barnesmerteforening til sitt prosjekt om hodepine hos barn og ungdom.

Deretter holdt høgskolelektor/intensivsykepleier Solfrid Steinnes ved Lovisenberg Diakonale Høyskole og overlege Astri Maria Lang ved OUS et innlegg om smertekartlegging og smertelindring hos premature og nyfødte. De ga et historisk tilbakeblikk på teorier om smerter hos nyfødte. Fra at man på 1600-tallet tenkte at barn erfarte mer smerter enn voksne, til at man på slutten av 1800-tallet svingte pendelen i motsatt ende av skalaen og sa at barnets hjerne ikke var moden nok til å erfare smerte, så har man nå heldigvis svingt pendelen tilbake igjen etter forskning på 1980 tallet som viser at barn og nyfødte erfarer smerte og at smertereseptorene er etablert allerede før fødsel. De gikk også gjennom en rekke kartleggingsverktøy for smerteutredning og ulike smertelindringsmetoder, både av medikamentell og ikke-medikamentell art.

Etter en liten kaffepause ga gynekolog/smertelege Unni Kirste og fysioterapeut Mette Bøymo Kaarbø ved OUS en engasjerende forelesning om smerter i bekken og underliv hos unge kvinner. De fortalte at langvarige underlivssmerter er et kjent problem, men at vi dessverre vet lite om årsakene til disse smertene. De påpekte at tverrfaglighet er viktig i behandlingen av disse smertene.

Psykologspesialist Maren Lindheim ved seksjon for psykosomatikk og CL barnepsykiatri ved OUS avsluttet dagen med en glimrende forelesning om klinisk hypnose som smertelindring hos barn. Hun fortalte rørende historier fra sykehuset, ga oss innblikk i teknikkene hun bruker og påpekte at barn er kreative og fantasifulle og derfor er lett å få med på hypnose for å lindre smerte. Hun sa at det er viktig å lære barna selvsnakk som de kan bruke i vanskelige situasjoner. Smerte er et biopsykososialt fenomen, og kan vi gjøre noe med den psykologiske delen av det, så kan vi også påvirke opplevelsen av smerten.

Vi takker Lovisenberg Diakonale Høyskole for lån av gode lokaler! Vel møtt på neste års konferanse!

Alle presentasjonene er tilgjengelige som pdf, de finner du her.