Psykolog Line Jacobsen sitter i styret i NBSF og mener det er viktig å tenke på tverrfaglighet og helhetlig tilnærming når man jobber med barn og unge med alvorlig, langvarig eller kronisk sykdom/smerte. Her anbefaler hun også artikler om temaet

Barn med kroniske sykdommer har generelt høyere forekomst av psykiske, sosiale og familiære vansker enn somatisk friske barn. I den senere tid har det blitt økt fokus på ikke-medikamentell behandling av somatisk sykdom, og hvilken betydning psykisk helse kan for somatisk helse. Samtidig har det også blitt mer bevissthet rundt psykiske reaksjoner som kan komme av det å ha en langvarig eller kronisk somatisk sykdom. Kronisk eller langvarig somatisk sykdom eller smerte er ofte forbundet med langvarig eller kronisk stress, som igjen gjør en sårbar for psykiske vansker. De psykiske reaksjonene kan sitte i barnet/ungdommen lenge etter at den somatiske sykdommen er kurert. Det er veldig viktig å tenke på tverrfaglighet og helhetlig tilnærming når man jobber med barn og unge med alvorlig, langvarig eller kronisk sykdom/smerte. Barns forståelse av smerte, forventninger om smertelindring, mestringsstrategier og opplevelse av kontroll har betydning for opplevelsen av smerte.